Tips til gode og dårlige dage

Formålet med god ernæring under dit kræftforløb er at sikre, at din krop har den rette balance af næringsstoffer, som den behøver for at bevare muskler, holde dig aktiv, overkomme behandlingen og hjælpe dig til at gøre ting i livet, der gør dig glad.

Snak med din sundhedsprofessionelle, hvis du har problemer med at spise og drikke, eller hvis du taber dig i vægt. Lad det ikke ligge indtil det bliver virkelig svært. Jo tidligere de sundhedsprofessionelle kender til dine problemer, jo tidligere kan de hjælpe dig eller henvise dig til en diætist, så du kan få professionel vejledning og støtte.


Gode og dårlige dage

Mange personer med kræft vil opleve både gode og dårlige dage. Hvis du ikke har dårlige dage hele tiden, så prøv at lade være med at bekymre dig for meget om dem. Prøv i stedet for at få så meget ud af de gode dage som overhovedet muligt. 

Læg mærke til, hvad der gjorde en god dag ”god”. Sov du godt eller var du i stand til at give slip på bekymringerne for en stund? Måske var det nemmere at spise små snacks eller drikke ernæringsdrikke? Kom du ud af huset? Et besøg fra en ven var måske en kærkommen adspredelse. 

Når du har en dårlig dag, så prøv at minde dig selv om, hvad der gjorde en god dag god. Tillad dig selv at hvile dig eller nippe til snacks, når du har lyst til det. Du kan for eksempel have en skål nødder ved hånden eller tage en ernæringsdrik, som giver næring og væske. Vær glad for, at du kunne spise det, du kunne og prøv at lade være med at have dårlig samvittighed over, at du ikke kunne spise hele måltidet.  

Når det er svært at spise og drikke, er det vigtigt at få hver en mundfuld til at tælle. Derfor er det vigtigt at vælge fødevarer, som er næringstætte (fødevarer med højt indhold af energi, protein og andre næringsstoffer). 

  • Prøv at spise små, hyppige måltider eller snacks i stedet og udnyt tidspunkter, hvor du er sulten. Det er helt i orden at tage en snack, når du føler for det eller tage en ernæringsdrik, hvis du ikke kan magte et helt måltid. Måske bekymrer du dig over, at hvis du spiser en snack nu, vil det påvirke din appetit til det næste måltid, men ofte hænger det ikke sammen på den måde, og det er bedst, hvis du udnytter de tidspunkter, hvor du har lyst til at spise.
  • Store portioner mad kan virke overvældende og frastødende. Små appetitvækkende måltider, snacks og ernæringsdrikke som mellemmåltider er som regel lettere at få ned og kan hjælpe dig med at spise mere samlet set.
  • Ved at spise en bred vifte af fødevarer, får vi den næring vi har brug for inklusiv vitaminer og mineraler. Hvis du ikke er i stand til at spise og drikke, som du plejer, kan din sundhedsprofessionelle muligvis foreslå et vitamin- og mineraltilskud. Indtag tilskuddet på den måde som det anbefales. Det er ikke en god idé at indtage mere end den anbefalede mængde. Hvis du går med tankerne om at starte på et nyt tilskud, naturlægemiddel eller urtemedicin, bør du først tage en snak med din læge.

Myter omkring sygdom og ernæring

Vær forsigtig med alternative diæter eller produkter, der lover at behandle eller kurere kræft. 

Du vil muligvis komme til at høre om alternative kostprincipper, som hævder at kunne kurere kræft. Nogle af disse diæter kan indebære begrænsning af bestemte typer af fødevarer eller have fokus på usædvanlige kombinationer af fødevarer. Der findes ingen kost, der videnskabeligt har påvist at kunne kurere eller erstatte kræftbehandling. Alternative diæter kan gøre det vanskeligt at få alle de nødvendige næringsstoffer, som din krop har brug for. 

Vær desuden opmærksom på teorier, som påstår at visse næringsstoffer ”fodrer” kræft. Disse teorier er ikke understøttet af evidensbaseret forskning omkring kræftbehandling.

Tips til at håndtere din kost på gode og dårlige dage

Der findes forskellige strategier, som kan hjælpe dig med at spise og/eller drikke mere, alt efter hvad der gør det vanskeligt for dig den pågældende dag. Følgende tabel vil tage dig gennem nogle af de mere grundlæggende årsager til, at kræftpatienter ikke indtager det, de har brug for samt give dig nogle gavnlige tips. Tabellen tilbyder ligeledes råd om, hvordan man på gode dage, hvor man er mere positivt stemt, kan forberede sig på de dårlige dage.

  • På dårlige dage

    • Prøv med 5-6 små, hyppige måltider eller snacks i stedet for 3 store måltider, og spis hvad du har lyst til, hvor end du har lyst til det
    • Ernæringsdrikke eller smoothies, der er lavet med mælk, yoghurt eller flødeis, kan være nemmere at spise end et måltid
    • Hvis du føler, at drikkevarer fylder dig for meget, så prøv at indtage dem efter måltidet eller snack’en 
    • Tag dig tid til at tygge hver mundfuld, før du synker eller spis fødevarer, der er nemme at tygge. Det kan hjælpe at sidde op under eller efter måltidet
    • Prøv med rolige og afslappende omgivelser. Hvis dette ikke hjælper, foretrækker nogle at blive adspredt af en samtale med familien eller af TV’et. Det kan hjælpe at spise sammen med en ven eller et familiemedlem
    • En stærk smag kan hjælpe med at stimulere din appetit – noget krydret, sødt eller endda noget bittert 
    • Vær glad for det mad du kunne spise og prøv at lade være med at have dårlig samvittighed, hvis du ikke får spist hele måltidet
    • At være fysisk aktiv kan hjælpe på din appetit, prøv med en lille gåtur

    Nogle gange mister man overblikket over, hvor lang tid tingene har været svære. Lav en plan. ”Hvis det her stadigvæk er et problem om to dage, ringer jeg til min læge”. Du vil føle dig mere i kontrol

    På gode dage…

    • Læg mærke til, om du spiser godt og har det godt med det. Ofte fokuserer vi på, når tingene ikke går godt. At være opmærksom på de gode dage kan bidrage til positive følelser omkring mad og det at spise
    • Tag dig god tid og nyd det du spiser
    • Hvis du føler for det, så prøv noget nyt. Det vil gøre din kost mere varieret og forhindre, at måltider bliver ensartede
    • Hav et lager af de snacks du bedst kan lide, så du har dem ved hånden på dage, hvor din appetit er nedsat. Du skal ikke føle dig skyldig over at have snacks eller slik på lager, som du måske normalt betragter som værende mindre sunde, såsom chokolade eller is. De kan være gode kilder til energi 
    • Læg en plan til de dage, hvor du ved, at din appetit er ringe, som for eksempel efter en behandling
  • På dårlige dage

    • Spørg venner og familie om hjælp til at købe ind og lave mad, de vil være glade for at kunne hjælpe til
    • Færdigretter er helt fine at bruge og det samme er mad fra dåse.
    • Sukkerholdige fødevarer giver et hurtigt energiboost, men det varer ikke længe. Fødevarer med fuldkorn er bedre, eftersom de frigør energi langsomt. Prøv med fuldkornsbrød, fuldkornspasta eller brune ris. 
    • Sandwiches er hurtige at lave. Brug et proteinrigt fyld, såsom æg, ost, fisk eller kød og tilføj ekstra kalorier med en oliebaseret dressing eller pesto for at gøre den mere næringsrig
    • Nøddesmør, æg, bønner eller ost på toast, rugbrød eller fladbrød kan udgøre det for en hurtig snack
    • Færdiglavede ernæringsdrikke er tilgængelige her [link til ONS]
    • Prøv en “slow cooker”: tilbered måltidet, når du har mere energi og lad det koge færdigt til at spise senere på dagen, når du er træt og ikke har energien til at lave mad. Langsomt kogte retter i saucer er også ideelle til at lave større portioner og fryse ned til en anden dag

    På gode dage…

    • Lav lidt ekstra af de retter du godt kan lide og køl eller frys dem ned til en anden dag
    • Tjek dine køkkenskabe og lav en indkøbsliste over retter, der er nemme og hurtige at lave, samt snacks, som du hurtigt kan tilgå på mindre gode dage
    • Hvis du føler for det, så tag ud til butikkerne for noget frisk luft og motion. At købe ind til dine måltider kan måske være et af dine mål, og det holder dig i kontakt med verden udenfor
  • På dårlige dage

    • Kræft og kræftbehandling kan påvirke den måde, mad smager på. Det er ofte en midlertidig ting, men det kan være meget markant, når det sker.
    • Hvis maden smager metallisk, så prøv at spise med plastik- eller træbestik. Undgå mad fra dåse samt gryder og serveringsbestik i metal.
    • Tilføj urter og krydderier, selleri, løg, ingefær og hvidløg til dine retter for at få en kraftigere smag. 
    • Stærke saucer kan hjælpe fx sennep, eddike, citronsaft og salatdressinger. Prøv at marinere fødevarerne i citron- eller limesaft og olivenolie inden bagning eller stegning og server salsa, sursød-sauce eller dressing til retten. 
    • Det kan være, at kolde fødevarer er bedre for dig. Du kan også prøve med en anden tekstur; knasende nødder eller kerner som topping eller sprøde brødcroutoner. 
    • Hvis din mund er øm, kan det være en god idé at undgå krydrede fødevarer, chili og hårde knasende fødevarer
    • Drik masser af væske og hold din mund ren, da en tør mund kan påvirke smagsoplevelsen
    • Prøv at smage på fødevarer igen fra tid til anden, da din smagssans kan ændre sig eller overvej nye fødevarer, som du måske ikke brød dig om førhen

    På gode dage…

    • Læg mærke til, hvad der smager godt i dag og skriv det ned. Over tid vil du få opbygget en praktisk liste, som du kan gå tilbage til, og som vil gøre madlavningen nemmere
    • På en god dag, hvor du har mere energi, kan du eksperimentere med forskellige smage. Det kan være, at du på den måde oplever noget nyt, som kan hjælpe dig på en dag, hvor det at spise synes vanskeligt
  • På dårlige dage

    • Kvalme kan forårsages af kræft, kræftbehandling eller smertestillende medicin. Tal hurtigst muligt med din sundhedsprofessionelle, som kan tjekke din medicinbehandling, og muligvis tilbyde dig noget kvalmestillende medicin eller rådgive dig om tidspunkter, hvorpå du kan indtage din medicin for at holde kvalmen under kontrol
    • Hvis du ikke kan spise, så prøv en ernæringsdrik eller forsøg at spise på et andet tidspunkt
    • For at reducere madlavningslugt, kan du prøve et færdiglavet måltid. Bed nogen om at tilberede måltidet, imens du befinder dig i et andet rum eller åben vinduerne for at få masser af frisk luft ind
    • Familie og venner kan ofte blive ængstelige, når de ser, at du har svært ved at spise. Måske oplever du, at de bliver overdrevent fokuserede på at opmuntre dig til at spise og drikke. Selvom de har gode intentioner, kan det føles som et ekstra pres. Forklar dem, at den bedste måde, de kan hjælpe dig på i dag er ved at lave små portioner eller ved at tilberede noget, der kan spises en anden dag

    På gode dage…

    • Lav en liste over føde- og drikkevarer, som du synes er nemme at indtage, når du har det dårligt. Del listen med venner eller familiemedlemmer, som gerne vil hjælpe. Din situation kan se anderledes ud fra dag til dag, så de kan hjælpe til ved at købe ind eller lave mad, som nemt kan opbevares (fx i fryseren) 
    • Del med andre, at det går godt. Fortæl dem, at du i dag virkelig nød, hvad de lavede til dig – også selvom det måske var en ret fra flere uger siden, som du tog op af fryseren! Send en besked eller ring. De vil elske at høre, at du nød måltidet
  • På dårlige dage

    • Forstoppelse (man kommer af med små mængder af hård afføring sjældnere) kan være ubehageligt og kan få dig til at føle dig oppustet eller syg. Det kan være på grund af bestemte kræftbehandlinger og lægemidler. Tal  med din sundhedsprofessionelle så hurtigt som muligt
    • At spise for lidt fibre kan ligeledes forårsage forstoppelse. Hvis du ikke er blevet rådgivet til at undgå eller reducere dit fiberindtag, kan du prøve at inkludere frugt, grøntsager, fuldkornsprodukter, fuldkornsbrød, fuldkornspasta eller brune ris. Nødder, linser og frø er også gode kilder (fremhæv note nedenfor#)
    • Et for lavt væskeindtag kan forværre forstoppelse, især hvis du har øget dit fiberindtag. Sigt efter at drikke 2 liter om dagen, men snak med din læge eller diætist, hvis dette er vanskeligt. Husk at alle væsker tæller – te, kaffe, saft, mælk og ernæringsdrikke. 
    • At holde sig fysisk aktiv kan ligeledes hjælpe til regelmæssig afføring. Prøv med en lille gåtur

    #Hvis du har tarmkræft eller en tumor, der forårsager en forhindring i din tarm, egner dette råd sig muligvis ikke til dig. Kontakt  din sundhedsprofessionelle for individuel rådgivning

    På gode dage…

    • Udnyt at du har det godt og inkluder frugt, grøntsager eller fuldkorn i din kost i dag
    • Drik masser af væske for at holde afføringen blød, som dermed er nemmere at få til at passere
    • Læg mærke til, hvad der fik dig til at føle dig bedre tilpas. Var det et skift i medicinen, en anden dosis af afføringsmidler eller spiste du noget andet? At have en liste at kunne gå tilbage til, når dagene ikke er så gode, kan være  en hjælp

Nutridrink Compact Protein

Nutridrink Compact Protein kan anvendes som supplerende ernæring til patienter, som ikke kan opnå deres næringsbehov fra andet mad.

Læs mere